BCG Growth Share Matrix. Vad är en BCG Growth Share Matrix. Boston Consulting Group BGC Growth Share Matrix är ett planeringsverktyg som använder grafiska representationer av företagets produkter och tjänster i ett försök att hjälpa företaget att bestämma vad det ska behålla, sälja Eller investera mer i BCG-tillväxtandelmatrisen uppskattar ett företags erbjudande i en fyrkantig matris med y-axeln som representerar marknadsvæksten och x-axeln som representerar marknadsandel. Det utvecklades av BCG 1970. BREAKNING AV BCG-tillväxten Share Matrix. BCG-tillväxtandelmatrisen bryter ner produkter i fyra kategorier hundar, kontantköer, stjärnor och frågetecken Om ett företags produkt har låg marknadsandel och är i en låg tillväxtmarknad betraktas det som en hund och bör vara Sålda Produkter som befinner sig i låga tillväxtområden men som bolaget har en stor marknadsandel betraktas som kontantköer, vilket innebär att företaget ska mjölka kontokosten så länge som möjligt. Produkter som är både i hög tillväxtmarknader och m Ake upp en betydande del av den marknaden betraktas som stjärnor och bör investeras i mer Tvivelaktiga möjligheter är de på höga tillväxtmarknader men där företaget inte behåller en stor marknadsandel Produkter i denna kvadrant ska analyseras mer. Matrisen Är ett beslutsfattande verktyg och det tar inte nödvändigtvis hänsyn till alla de faktorer som ett företag i slutändan måste möta. Till exempel kan ökad marknadsandel vara dyrare än den extra intäktsvinsten från nyförsäljning. Matrisen är inte ett prediktivt verktyg, det varken Tar hänsyn till nya, störande produkter som kommer in på marknaden eller snabba förändringar i efterfrågan på konsumenterna. Eftersom produktutveckling kan ta år, måste företagen planera noggrant med beredskap. Karakteristika för varje kvadrant. Skogar, i den nedre högra kvadranten i nätet, genererar inte mycket Kontanter för företaget eftersom de har låg marknadsandel och låg eller ingen tillväxt På grund av detta kan hundar bli cash fällor, som knyter samman kompaniet Y-fonder under långa perioder Av den anledningen är de främsta kandidater för avyttring. Kaskor i nedre vänstra kvadranten är typiskt ledande produkter på mogna marknader Generellt genererar dessa produkter avkastning som är högre än tillväxten på marknaden Betygsätta och behålla sig från ett kassaflödesperspektiv. Dessa produkter ska utnyttjas så länge som möjligt. Värdet av kontokor kan enkelt beräknas eftersom deras kassaflödesmönster är mycket förutsägbara. I övre vänstra kvadranten är stjärnor som genererar höga Inkomst men också konsumera stora mängder av företagspengar Om en stjärna kan förbli marknadsledare blir den så småningom en kasseko, när marknadens totala tillväxthastighet minskar. Frågetecknen ligger i den övre högra delen av gallret De växer typiskt snabbt men konsumerar Stora mängder företagsresurser Dessa bör analyseras ofta och noggrant för att se om de är värda att upprätthålla. Spåras av oss sedan juni 2015 Över tiden har den rankats så hög som 326 399 i världen, medan största delen av sin trafik kommer från Ukraina, där den nått så högt som 3 112 positionen. Det var värd för OVH SAS och Akamai Technologies Inc medan WILD WEST DOMAINS LLC var dess första registrar, nu flyttas den till ONLINENIC INC. Brunkerscapitalgroup har den lägsta Google-pageranken och dåliga resultat i termer av Yandex aktuella citationsindex Vi fann att det är dåligt socialiserat i förhållande till något socialt nätverk Enligt MyWot, Siteadvisor och Google säker webbläsaranalys, är en farlig domän. Worldwide Audience. Får 41 5 av sin trafik från Ukraina där den rankas 3885.Traffic Analysis. It verkar som att antalet besökare och sidvisningar på denna sida är för låga för att visas, sorry. Subdomains Traffic Shares. Har inga underdomäner med stor trafik. Är ännu inte effektiv i sin SEO-taktik, det har Google PR 0 Det kan också straffas eller saknas värdefulla inkommande länkar. MSG Management Study Guide. Boston Consulting Group BCG Matrix är en fyracellad matris en 2 2 matris utvecklad av BCG, USA. Det är Det mest kända analysverktyget för företagsportföljen Det ger en grafisk representation för en organisation att undersöka olika företag i den s portföljen på grundval av deras närstående marknadsandel och industrins tillväxt. Det är en tvådimensionell analys av förvaltningen av SBU: s strategiska affärsenheter i Andra ord, det är en jämförande analys av affärspotentialen och utvärderingen av miljön. Enligt denna matris kan verksamheten klassificeras som hög eller låg enligt deras branschtillväxt och relativ marknadsandel. Relativ marknadsandel SBU Försäljning i år ledande konkurrenter Försäljningen i år. Marknadsväxthastighet Branschförsäljning i år - Branschförsäljning förra året. Analysen kräver att båda åtgärderna beräknas för e Ach SBU Affärsstyrkens dimension, relativ marknadsandel, kommer att mäta jämförande fördel som indikeras av marknadsdominans. Den centrala teorin som ligger till grund för detta är att en erfarenhetskurva finns och att marknadsandel uppnås på grund av övergripande kostnadsledarskap. BCG-matrisen har fyra celler, med Den horisontella axeln som representerar den relativa marknadsandelen och den vertikala axeln betecknar tillväxten på marknaden. Medelpunkten för den relativa marknadsandelen fastställs till 1 0 om alla SBU s är i samma bransch används den genomsnittliga tillväxttakten för branschen. Om Alla SBU s ligger i olika branscher, så är mittpunkten inställd på tillväxten för ekonomin. Resurser fördelas på affärsenheterna beroende på deras situation på nätet. De fyra cellerna i denna matris har kallats som stjärnor , Kontanter kor, frågetecken och hundar Var och en av dessa celler representerar en viss typ av verksamhet. Figure BCG Matrix. Stars-Stars representerar affärsenheter som har stor marknadsandel i en snabb growi Ng industrin De kan generera pengar, men på grund av snabb växande marknad kräver stjärnor stora investeringar för att behålla sin bly. Netto kassaflöde är vanligtvis blygsamt SBU s som ligger i den här cellen är attraktiva eftersom de ligger i en robust industri och dessa affärsenheter är mycket konkurrenskraftiga I branschen Om framgångsrik blir en stjärna en näringsgren när branschen mognar. Kasköp - Köpkor representerar affärsenheter som har en stor marknadsandel i en mogen och långsammare industri. Kontorskor kräver lite investering och genererar pengar som kan utnyttjas För investeringar i andra affärsenheter Dessa SBU s är huvudkällan för företagets huvudkälla och är specifikt kärnverksamheten. De är basen av en organisation. Dessa företag följer vanligen stabilitetsstrategier. När kontantköner löser sin överklagande och går mot försämring, då en Nedskrivningspolitiken kan eftersträvas. Frågeställningar - Frågetecken representerar affärsenheter med låg relativ marknadsandel och ligger i ett högt Tillväxtindustrin De behöver enorma pengar för att behålla eller få marknadsandel De behöver uppmärksamma att avgöra om företaget kan vara livskraftigt Frågetecken är i allmänhet nya varor och tjänster som har en bra kommersiell framtid. Det finns ingen specifik strategi som kan antas om Fast anser att den har en dominerande marknadsandel, då kan den anta expansionsstrategi, annars kan avdragsstrategi antas. De flesta företag börjar som frågetecken, eftersom företaget försöker komma in i en hög tillväxtmarknad där det redan finns en marknadsandel. Om den ignoreras, då Frågetecken kan bli hundar, men om stora investeringar görs, då har de potential att bli stjärnor. Hundar representerar företag som har svaga marknadsandelar på lågvuxna marknader De genererar varken pengar eller kräver stort antal pengar på grund av låg marknadsandel Dessa affärsenheter står inför kostnadsnedsättningar. Generellt antas nedskrivningsstrategier eftersom dessa företag kan få marknadsandel endast på bekostnad av c Ompetitor s rivaliserande företag Dessa företag har svag marknadsandel på grund av höga kostnader, dålig kvalitet, ineffektiv marknadsföring osv. Om en hund har något annat strategiskt mål bör det likvideras om det finns färre möjligheter att få marknadsandel. Antal hundar Bör undvikas och minimeras i en organisation. Avgränsningar av BCG Matrix. BCG Matrix ger en ram för fördelning av resurser bland olika affärsenheter och gör det möjligt att jämföra många affärsenheter samtidigt. BCG Matrix är inte fri från begränsningar, till exempel. BCG-matris klassificerar företag som låga och höga, men i allmänhet kan företagen vara medelvärda. Således kan den sanna naturen av verksamheten inte återspeglas. Marknaden är inte tydligt definierad i denna modell. Hög marknadsandel leder inte alltid till hög vinst. Det finns Höga kostnader som också är inblandade i hög marknadsandel. Växthastighet och relativ marknadsandel är inte de enda indikatorerna på lönsamhet Denna modell ignorerar och har utsikt över andra indikatorer på Lönsamhet. Ibland kan hundar hjälpa andra företag att vinna konkurrensfördelar. De kan tjäna ännu mer än kontanter kor ibland. Den här fyracellade metoden anses vara för enkel. Tidigare artikel.
No comments:
Post a Comment